vogelavos.cz
  Domů Napište nám
 

Životopis

Jaromír Vogel Jaromír Vogel (1943) pochází z muzikantské rodiny, od dětství byl ovlivňován různými hudebními žánry a miloval i divadlo. Ve svých sedmnácti letech spoluzakládal amatérské divadélko malých forem Frmol, ve kterém hrál, zpíval, skládal písničky a psal scénky. V divadelní kapele přijal i roli kontrabasisty.

Po vojně (1963) založil řadu tanečních a jazzových kapel, mezi jinými i monumentální čtyřicetičlennou rockovou kapelu Heaven's Angels (spojení beatové skupiny se symfonickým orchestrem - první záložitost tohoto druhu u nás). Postupem času hrál i s řadou populárních a významných umělců.

Později přišlo okouzlení renesanční hudbou. A taky potřeba doplnit hudební vzdělání. Protože tehdejší komunistický režim mu nedovolil studovat na státní konzervatoři, začal studovat dirigování a skladbu na tzv. Lidové konzervatoři, dále pak soukromě skladbu u Jana Zdeňka Bartoše. (Na vysokou školu se dostal až po revoluci, nikoliv však jako žák, ale jako profesor.)

Počátkem 70. let přišly první nabídky na scénickou a filmovou hudbu a též založil pětasedmdesátičlenný soubor Ala Bohemica. S ním se Jaromír Vogel nejprve pustil do interpretace a úprav renesanční hudby, ale brzy se úspěšně pokusil o vlastní muziku, která postupně obsáhla celý repertoár. Sám si pro tuto tvorbu vymyslel termín "Inspirenes" (tj. inspirováno renesancí). Soubor zanikl v roce 1985, ale jeho repertoár zůstal nadčasový.

Žánrová různorodost Jaromíra Vogela zasahovala i do takových hudebních stylů jako je jazz, pop music a folk (1. cena skupiny Trdlo na plzeňské Portě).

V posledních letech se věnuje zejména vážné hudbě, predevším s biblickou starozákonní tématikou. Na objednávku Pražské židovské obce napsal např. Juditinu píseň, která zazněla u příležitosti znovuotevření Pinkasovy synagogy (sólový part na violoncello přednesl doc. Jiří Hošek).

V září roku 2001 se na hudebním festivalu Nekonvenční Žižkovský Podzim uskutečnily premiéry orchestrálních skladeb Jom Kipur a Sarah v provedení souboru Virtuosi Pragenses (sólo na housle Alexander Shonert, na harfu Pavla Jahodová-Vondráčková, na klarinet Michal Kostiuk). Pro další ročníky tohoto festivalu napsal několik dalších skladeb, které uvedl orchestr Šarbilach.

Před několika lety založil symfonetický orchestr /vlastní terminologie autora/ Šarbilach, jehož repertoár je sestaven hlavně z jeho autorské hudby v židovském stylu, ale také z jeho úprav lidových židovských melodií. Díky ojedinělému propojení vážné, populární a lidové hudby je styl souboru originální a dramaturgicky velmi rozmanitý. Pravidelně se se svým orchestrem Šarbilach účastní festivalu Vyšehraní, kde mělo premiéru několik jeho skladeb.

V roce 2006 se uskutečnila světová premiéra 90 minutové symfonetické mše "Missa Ecumenica" (pro sólisty, dětský sbor, smíšený sbor, symfonický orchestr, etnické nástroje, malý vojenský dechový soubor a recitaci) v provedení Českého symfonického orchestru pod taktovkou Jiřího Petrdlíka ve Smetanově síni v pražském Obecním domě pod záštitou primátora hl. města Prahy. Toto dílo spojuje latinské a pravoslavné liturgické texty s hebrejsky a česky zpívanými žalmy, gospelem, instrumentální a etnickou hudbou. Byla věnována všem obětem teroristických útoků a válek u příležitosti 5.výročí útoku na New York a Washington D.C...

[1] [2]

Poslední aktualizace:
1.4.2014